ساوه سلام - پایگاه خبری رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن مصاحبه اختصاصی شهردارساوه در مورد حواشی شهرداری بدون سانسور

بدون سانسور با شهردار ساوه دکتر جوادی ......................................... - با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و همه مجموعه شهرداری و شورای شهر ساوه و تبریک فرارسیدن ماه میهمانی خداوند و اینکه بتوانیم از ضیافت حضرت حق به شایستگی بهره برداری کنیم . بنام خدا .. تشکر می کنم از شما و آرزوی قبولی طاعات همه مسلمانان وهمشهریان را دارم . تبریک عرض می کنم حضور پر رنگ همه مردم را در برگزاری انتخابات وهمینطور انتخاب شورای شهر دوره پنجم ساوه و شورا های روستاها را تبریک عرض می کنم و همینطور تشکر می کنم از اعضای محترم شورای چهارم و همکاران پر تلاشم را که در این مدت چهار سال منشا خیر وتحولات زیادی در شهر ساوه بودند. - چه دفاعی ازجمع شدن پیاده راه دارید عده ای آنرا غیر ضروری می گویند؛ بادر نظرداشتن بحث کارشناسان خود شهرداری که معتقدند پیاده راه در طرح مشاور اینگونه بوده که عبور تاکسی و اتوبوس آزاد باشد یا نهایتا بحث آرام سازی مسیر با ماشین های برقی مد نظر بوده که مردم در این مسیر استفاده نمایندکه دراذهان عمومی هم مطرح هست؟ اعضای شورا با توجه به علم شهر سازی و بروز رسانی شهر به همه ابعاد شهرسازی توجه داشتند که هم به روح و هم جسم شهر توجه دارد این علم یک سری پایه هایی دارد و ازعلوم برنامه ریزی اراضی ؛ ترافیک و ... همیشه صحبت بوده و در طول دهه ها و سده ها مورد توجه شهر سازان زیادی بوده که تفکرات مختلفی داشته اند و این متفکران معتقدند که نقاط پر تراکم در مرکز شهر باشد و بعضی به نقاط پر تراکم در اطراف شهر معتقدندولی آنچه در شهرسازی روز دنیا صحبت می شود آنستکه ترافیک را از هسته مرکزی شهرها باید خارج کنیم و مردم مجبور نباشند بخاطر رفع نیازهای روزمره اشان با وسایل شخصی اشان به مرکز شهرمراجعه کنند و اگر همه این آیتم ها مد نظر باشدهر کس می تواند رفع نیازهای خود را در محله اش برطرف کندو وسایل شخصی هم کمتر مورد استفاده و صرفه جویی در وقت؛ بودجه و آلودگی می گرددو این اساس برنامه ریزی ما بوده و ما چیزی را از خودمان ابداع یا اختراع نکرده بودیم بلکه بر اساس دانسته های علوم شهر سازی بدست آورده بودیم ؛ طرح هایی را بررسی کردیم که بخشی تقاطع های امام رضا و چمران شدو درآینده تقلطع میدان شهرداری و بخشی تامین پارکینگ ها بود مثل خلیل جهان بیک و بخشی رفع گره های ترافیکی خیابان شریعتی و جمهوری بود و بخشی پیاده راه شد . پس این پیاده راه یک قطعه از آن پازل بودو یک جز از کلیتی است که باید تشکیل شودو نهایتا مشاوری برای این طرح گرفته شدو مشاور با مطالعه طرح که مستندات آن موجود است و وقت ودقت زیادی گذاشتیم و مسیر قانونی اش طی شدودر شورای ترافیک مطرح شد و مشاور آمد و توضیح دادو یک دوره سه ماهه آزمایشی انجام شد و در نهایت به سمت اجراوعملیات عمرانی رفت . بهر حال مقاومت در برابر تغییرهمیشه هست و بخشی از عزیزان که بطور سنتی عادت کرده بودندچه شهروندان مان و چه افرادی که در مرکز شهر تردد بیشتری داشته و نیازهایشان را در این خیابان برطرف کنندولی نتیجه مشاوره های بسیار با دقت ؛این تغییر اجتناب ناپذیر بود کما اینکه در خیلی از شهرها بزرگ دنیا بر اساس تفکرات شهرسازی عبور از مرکز شهر را هزینه بر تر می کنند یا با کم کردن عرض معابرکه همان رژیم جاده ای می شود و یا با محدود کردن عبور و مرور در ساعات مختلف یا پیاده راه نزدیک به صد سال است انجام می شود و در اصفهان هم صد ها سال پیش انجام شده که توزیع کاربری ها هم ازخیابان امام به سطح شهرمان توزیع خواهد شدو خیلی از این کاربری ها به مناطق شمال و جنوب شهر توزیع می گرددو عملا شهروندان دیگر لازم نیست مرکز شهر را برای سفر های روزمره در نظر بگیرند. - پس بحث عبور تاکسی یا اتوبوس واحد و ماشین های برقی مطرح نبود؟ چرا اتفاقا با حوزه شهرداری ها در ارتباط بودیم مسئله مطرح شد منتها در یکسال اخیر هیچ وقت یک فضای تخصصی و آرام و غیر ملتهب برای این موضوع نداشتیم و همین چند دقیقه که خدمت شما داریم در آرامش صحبت می کنیم وهمیشه به نطر می رسید که اظهار نظرهای غیر تخصصی داره میشه و نظرهایی که مطالبات طیف باریکی از جامعه لحاظ می شدو یا نیت هایی مطرح بود که خیلی کارشناسی نبودو فضایی که مشاور بیاید نبود و اتفاقا خرید ماشین های برقی و چند مورد را پیش بینی کرده بودیم و ار جمله تامین برق از طریق انرژی ها ی نوو پاک مثل فتوسل و باتری خورشیدی و عبور و مرور پاک که در بعضی از شهرهای خودمان هم داریم نهایتا در مرحله گذار هستیم و باتوجه به تغییرات اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفتیم . - آقای شهردار گفته می شود شما در این پیاده راه ساختمانی را خریده ایدو خرید یا مشارکت شما در بحث اجرای پیاده راه تاثیر گذار بوده و بشدت در اذهان مطرح است ؟ عرضم به حضور شما نمی دونم اول مفصل توضیح بدم یا نه بنده هیچ نخریده ام و نه تنها اینجا بلکه هیچ جا ی دیگر ملکی نخریده ام و اتفاقا در گذشته ملک هایی داشته ام و زمانی که شهردار شدم فروخته ام و هیچ نوع عملیات عمرانی و ساخت وساز و خرید ملکی انجام نداده ام ؛ من سال ها در این شهر کارهای عمرانی انجام می دادم و به محض شهردار شدن همه را متوقف کردم و همه را فروختم و سوابق آن هم روشن است که من از سال80 تا 92 که شهردارنبودم چقدر فعالیت داشته ام و از سال 92 فقط فروختیم . منتها واقعیت آنستکه اخلاقیات در مملکت ما خیلی کمرنگ شده ؛ دروغ ؛ غیبت وتهمت که سه تا از بدترین گناهان کبیره است را براحتی مرتکب می شویم ؛ و ریا و نفاق هم که پایه اش همین سه گناه کبیره است بسادگی مرتکب می شویم و اینکه آخرت خودمان را بخاطر دنیای دیگران خراب می کنیم و در نهایت چه در این ساختمان و چه در جاهای دیگر که کم و بیش شما هم شنیده اید بنده اصلا هیچ سهمی نداشته و نه ورود کرده ام و کما اینکه اگر کسی در ییگیری این موارد را برخورد من را می دید شاید یک برداشت خصومت با همین موارد احساس می کرددر حالیکه ما هیچ ملاحظه ای نکرده ایم و هیچ سهمی نداشته ایم . - ترافیکی که در اثر اجرای پیاده راه ایجاد شده ؛ راه برون رفت ها انجام نشده یا بعضی هم انجام شده مثل قاسم آباد ؛ و همینطور پارکینگ طبقاتی کوچه صالحی که در مصاحبه قبلی فرمودید اجرایی نشده ؟ عرضم به خدمتتون که ما یک رینگ مرکزی شهر داریم که خیابان حضرت امام ؛ انقلاب و شهید اسدی است که عناصر و المان های بسیار با ارزشی داریم که در حال ازبین رفتن است ؛ طول هر یک از این خیابان ها حدود 300متر است ومقایسه می کنیم با شهری مثل اصفهان ؛ مشهد ؛ شیراز؛ نسبت به مکان های گردشگری اشان ؛ میدان امام در اصفهان ؛ مرقد امام رضا (ع) در مشهد و کاربری های مذهبی اطرافش؛ و حافظ و سعدی در شیراز و شاه چراغ در شیراز که در حال اجرا و تکمیل است ؛ و اگر در ساوه بخواهیم به این المان ها بپردازیم باید این محورها و همینطور خلیل جهان بیک بازار و تیمچه مقدس زاده به محور گردشگری تبدیل شوندکه هم برای اوقات فراغت مردم ساوه باشد و هم برای گردشگرهایی که خارج از شهر ویا توریست ها آماده شود . واقعیت آنستکه باید یکسری پیش نیاز هایی آماده شودمثل پارکینگ که ماشین را با آرامش پارک کنیم؛ و کاریری های متناسب با این محور که در این راستا کاربری های درمانی توجیه نداردو باید در سطح شهر توزیع شوند ونباید برای یک بسته دارو همشهریان از شهرک ها به مرکز شهر سفر کنند. به نطر میرسد ما هم اگر الگویی مثل شهرهای مدرن را پیگیر باشیم اتفاقا در دراز مدت جا می افتدو تامین اون نیازها بخشی همان پارکینگ است که می فرماییدکه باید این زیر ساخت ها را آماه می کردیم و بعد پیاده راه را اجرا می کردیم و چون قبل اش مطالعه بودو مدل سازی شد و در عین حال ما سه چهار سال ترافیک با رشد ده درصدی را گذراندیم و اینکه سالی ده هزار وسیله نقلیه جدید اضافه می شودو حالااگر اینجا پارکینگ نبود و پیاده راه نبودو ما قبلا یک متر پارکینگ تملک نکرده بودیم و در خلیل جهان بیک بیست هزار متر تملک و پارکینگ نداشتیم و کوچه صالحی و پشت پاساژ امامی در حال تملک هستیم انجام نشده بودوضعیت شهر چگونه بود. فرض کنیم برگردیم به سال 92و ترافیک ده درصدی و وسایل نقلیه جدید وبرنامه جدی نداریم و رینگ مرکزی که شده بود پارکینگ شناور و سیالی که دوبله و سوبله پارک داشتیم این که برنامه ریزی نیست و نهایتا کسانی که از سمت شرق وارد می شوندتوزیع سنتی میدان شهرداری ؛ شهدا ، امام بود در حالیکه کسانی که به جمهوری سفردارندمی توانند از رینگ شهید بهشتی استفاده کنندو واقعیت امروز مردم دیگر مسیر سنتی نیست و عادت هم تغییر کرده است. برنامه ریزی حمل ونقل عمومی ماهم مشکل داردو دنبال آن هستیم که همه خط اتوبوس و تاکسی نباید از میدان حضرت امام عبور کندو اینکه همه تاکسی ها و اتوبوس ها از میدان امام توزیع شوند این درست نیست نه در کلان شهر ها این است و نه در هیچ جای دنیا و البته با در نظر گرفتن سطح درآمد این بخش و قرار نیست میدان حضرت امام یک پارکینگ و یک مسیر عمومی شود و بخاطر همین باید مسیر را طوری طراحی کنیم دو پارک سوار داشته باشیم یکی نزدیک به جنوب شهر و یکی در شمال شهر و مردم در مرکز شهر خط اشان را عوض کنند. ساوه شاید هنوز آمادگی خط ریلی یا مترو را نداشته باشد ولی وقتی رفت زیر زمین می شود آنجا پارکینگ ها را اجرا کرد. از طرفی زیر ساخت ها ی پارکینگ در کوچه صالحی ؛ خلیل جهان بیک و قاسم آباد تکمیل خواهد شدو فعال شدن خیابان ولی عصر و مطالعه یی که روی میدان شهرداری انجام ودر حال تکمیل است و اگر این هم کامل شودبا تقاطع سه سطحی در میدان شهرداری مسیرها تغییر می کند و یک زمانی به این باور خواهیم رسید که لازم نیست برای هرکاری به مرکز شهرمراجعه کنیم بلکه فقط افرادی که مقصدشان آنجاست سفر کنند. - خانه آقای محمدرضا مقدس زاده خوشبختانه خریداری شدحالا حفظ آنجا هدف است یا تبدیل به موزه ساوه شناسی ؟ - اول اینکه جای تشکر از آقای مقدس زاده داردکه تنها عضوی از خانواده بزرگ مقدس زاده بودکه این خانه را حفظ کرد تا خاطرات همه ما و ساوه ای های عزیز در ایام محرم بیاد ماندنی و زنده بماند و تصور اینکه این خانه هم از بین برود برامون سخت بود و با نیت حفظ خریداری شدو اینکه یک کاربری مورد گفتگو را مد نظر داریم ولی چون بضاعت امان محدود بود نتوانستیم در یک مرحله این تملک را صورت دهیم ورسید به آخر دوره شورای شهرچهارم و فکر می کنم اعضای شورای دوره پنجم قطعا خیلی خوب وپخته عمل می کنندو هدف ما هم همین بود که یک جایی داشته باشیم که موزه مردم شناسی شود و حتی همشهریان داشته های خود از تاریخ ساوه را بیارن آنجا و نگه داری کنند. - اتفاقا در روستا قلعتین اقای بهرامی دقیقا اینکار را انجام داده و در خانه شخصی اش موزه ای از منطقه نوبران جمع آوری کرده است . ولی هدف اولیه همان حفظ و در وهله بعد محلی برای بازدید بود که محقق شد. - پل شهید چمران با همه فراز و نشیب ها و حاشیه ها تمام شد ولی مسائلی هنوز در اذهان عمومی مطرح است و گاها از سوی مرتبطین ... گفته می شود مناقصه اول 5/7 بوده ؛ نفر بعدی 5/9و و نهایتا 13-14میلیارد تومان شد و تخلفی در مناقصه بوده یا نه روند طبیعی بوده و فقط بحث قیمت طرح می شود؟ البته تحقیق در مورد پلی که اینگونه اجرا شده سخت نیست ؛ برای یک ساختمان یا یک پل همه چیز براحتی با مراجعه به افراد اگاه قابل دسترسی است ؛ و خیلی از شهرها نیز ساخته اند و برای منتقدین قابل دسترسی است و پل هم که موجود است . ولی رقم هفت یا هفت ونیم برآورد زیر گذربودو نه در مورد پل شهید چمران ؛ ولی مطلبی را خدمتتون بگم ؛ گروهی از استانداری در مورد پل بررسی هایی کردندو از سازمان بازرسی راهم دعوت کردیم که آن هم انجام شد و یک سری صحبت هایی هست و ما می گوییم نمونه هایی در شهر های دیگر هم هست ؛ ما می گوییم که یک سر بریم آنجا و قیمت پل را با این طول و عرض و مشخصات بپرسیم چقدر می شودوعدد و رقم ها در تقاطع ها همین است واصلا با شش و هفت میلیارد نمیشه پل ساخت وکسانی که صحبتی دارند در خدمتشون هستیم با هم صحبت کنیم و اسناد پل را دراختیارشان بزاریم . صحبت شما در مورد زیر گذر است ومعمولا در احداث یک پروژه عمرانی یک مشاور طرح وجود داره ، یک دستگاه نظارت هست ویک ییمانکار هست و ناظر عالی که معمولا معاونت عمرانی وفنی شهرداری است ، با این چهار رکن مشاور طرح را مطالعه می کند ودر بحث های ترافیکی و نیاز و ضرورت بررسی شده تا برسد به اسناد مناقصه و وقتی می خواهد اسناد را بررسی کند یک برآورد هم انجام می دهد که می شود یک برآورد منضم به پبمان وزمانی که مناقصه می خواهد انجام شود شرکت هایی که مشاور ببیند توان انجام را دارند مثلا شرکت های گرید یک و دو و سه با توجه به نوع کار می توانند شرکت کنندو شرکت ها با توجه به اسناد مناقصه وبازدید محل ؛ یک قیمت پیشنهادی با یک ضریب پیمان می دهندکه در بعضی قراردادها یک قیمت نت و مقطوع است و انواع دیگر که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. من از شما و هرکس که می خواهد هفت هزار برگ مدارک موجود است و پروژه هم موجود وکار ساده و قابل محاسبه ای است و در اختیار. در مورد زیر گذر حدودی می گویم برآورد مشاور حدود ده میلیارد و یک شرکت قیمت داد هفت که با عقل جور در نمیاد و با ارزیابی ها ی با توجه به دانستن قیمت همه ما یحتاج می بینیم امکان ندارد و این همان به صرفه و صلاح سیستم بودن است و نه فقط به صرفه باشدو به عبارتی با توجه به معیارها یا از کار کم گذاشته می شود یا مصالح و غیره با آن مشخصات نیست و یا پیمانکار در بین راه ادعای ضرر و زیان می کندولی بعضی از تفکرات می گوید اشکال ندارد پیمانکار بصرفه را انتخاب کنیم و یک پروژه شش ماهه یک سال و ... به تعویق می افتدیا فراری می شود و در نهایت ضررهای مستقیم و غیر مستقیم آن بیشتر می شود. یا اینحال من دعوت می کنم هر کسی حتی شهروند عادی بیایند اینجا ما اسناد را در اختیارشان قرار می دهیم بررسی کنند. - ساختمان شهرداری که در مصاحبه قبل بحث افتتاح آن مطرح بود انجام نشد؟ خوشبختانه عزیزان بسیاری نظرات مختلفی دادندهم در فضای مجازی مقالات و مواردی اینچنین؛ گاها ریشه های کارشناسی داشت و اکثرا بیشتر جذب اذهان عمومی داشت . اول اینکه بینیم کی مشکل حل شدخیلی سخت نیست ؛ اینکار متوقف شده بود و یک زمانی ما مجاز شدیم اینکار را شروع کنیم که چندماهی نمی گذردمن که از 21/7/92شهردار ساوه شدم ؛ تلاشم این بود موانع را بردارم و ایکاش قبلا درمکان یابی اش دقت می شد و مجوز ها اخذ می شد تا ما مشکلی نداشته باشیم و کاش از همان روز؛ روز شمار گذاشته می شدکه جلو چشم مردم تلخ ننماید. ساختمان زندان که جلو چشمان همگان است و آن هم بیش از ساختمان جدید شهرداری مشکلات داردقابل بررسی است که چه قراردادهایی با چه وضعیتی بسته شده ولی شما نگران قرار داد پل هستیدومی بینیم دو تا سه برابر قرارداد اولیه هزینه شده است و بازهم هنوز هزینه می خواهدکه در مباحث فعلی شما نیست و بماند. بلاخره خیلی پیگیری کردیم و خوشبختانه بعد از دو سال راه اندازی شدو کسانی که می گفتن باید اول موانع برطرف شود و بعد شهرداری شروع کند درست می گفتندواتفاقا همه اسناد و مدارک مبتنی بر این بود که شهرداری در گذشته مسیر رابد رفته بودو نهایتا موانع مرتفع شدو ساختمان جدید شهرداری اجازه دارد شروع بکار کارگاهی نماید. ما دو راه داشتیم که حتی می توانید به نظرسنجی بگذاریدتا شهروندان انتخاب کنند؛ یک راه این بود به سبک قدیم روش خرد کردن کارهای پروژه را داشته باشیم در حالی که کار نیمه کاره در قسمت های مختلف بود و برای هر قسمت مناقصه جدید بزاریم که مشکل کار آن بود که کار نیمه کاره بودوبا کار صفر متفاوت بودکه مواجه با پیمانکاران و موازی کاری و تداخل می شدیم و البته کندی کار و منااقصات متفاوت و راه دیگر این بود که با بقیه پیمانکاران هم تسویه و کار کلا متوقف شود و بعد یک برآورد دقیق انجام دهیم و تا آخر کار ببینیم دقیقا چقدر کار مانده و هزینه کل را مناقصه بگذاریم به یک شرکت توانمند گرید یک ؛ دو یا سه با یک عدد مشخص وزمان معین ؛ که این راه را انتخاب کردیم . ما دو ساختمان سید ابورضا و زندان را داریم که با آن روش قبلی هزینه آن چند برابر می شودکه با همکاران در جمعی تخصصی تصمیم این شد که یک برآوردکامل انجام و یک مناقصه کامل انجام دهیم. واقعیت اینست که یک ساختمان صفر با ساختمان نیمه کاره فرق می کند که آیتم به آیتم بررسی و خوشبختانه اینکار انجام شد و برآوردی انجام شد که فکر می کنیم نسبتا دقیق است و اسناد مناقصه هم آماده است و پس از مناقصه بصورت روز شمارآماده خواهد شد. - در مورد سایت و نشریه شهرداری اگر اطلاع رسانی توسط این دو قسمت کامل انجام شود شاید رانت ها به حداقل برسدکه قبلا هم گفته بودید ولی فکر کنم به این صورت انجام نشده ؟ ما مواجه با شهرداری شهری بالای دویست هزار نفر روبروهستیم که مراوداتش با شهرهای بزرگ و پایتخت است و ساختاری که برای یک شهر بیست هزار نفری است و در عین حال برنامه هایی که ما می خواهیم تدوین کنیم مثل بدن موجودی است که اندام هاش متناسب نیست وضمن آنکه شهرداری هایی با جمعیت ساوه شاید نشریه هم نداشته باشند؛ ضمن آنکه می گویم ایرادی هایی به نوع اطلاع رسانی ما هست ولی همکاران ما دارند حد اکثر تلاش خود را می کنندواگردر ساختار آن دقت کنیم می بینیم فاصله بین چارت تشکیلاتی روابط عمومی با وضعیت ما زیاداست و همکاران اذیت می شوند ولی پرتلاش کار می کنند. یکی از کارهای ما این بود دنبال چارت تشکیلاتی برای شهرداری هم بودیم و اگر انجام شود به مرور بهتر می شویم و خیلی کار پیش رو داریم . - بحث فرهنگسرا و سینما در شورای چهارم به آن پرداخته نشدو بیشتر به سمت ارضای حق وتویی ها رفت که اگر نرفته بود امروزفرهنگسرا و سینما داشتیم ؟ در خصوص فرهنگسرا و سینما یکی از مذاکراتی که بطورر جدی با بخش خصوصی داشتیم از روز اول بحث سینما و فرهنگسرا بودیکی از اعترافاتی که من می کنم اینست که در حوزه بخش خصوصی به نسبت وقتی که گذاشتیم توفیقی کمی داشتیم واین یک نقطه ضعف است ؛ ما زمینه های خوبی را فراهم کردیم مثل تهران که چند مرکز سینما و تفریحی و استخر همزمان با بخش تجاری در کنار هم مشغول هستند و حتی در مورد ملکی بزرگ در میدان شهداصحبت هایی شد که حدود ده میلیارد عوارض را شهرداری نگیردو سینما با سیصد صندلی و شصت پارکینگ اختصاصی تحویل بگیردکه صورتجلسات هم موجود است و حتی در شهرک علوی و ... وقت زیادی گذاشتیم ولی این همت در شهرستان نشد ونتیجه آنکه من باید به شخص شما و دیگران بگویم در فلان ساختمان و ... ملکی ندارم و بعضی وقت ها شاکرم که سرمایه گذار نیامد وگرنه از آن جنس سوالات شما باید بیشتر جواب می دادم که در فلان پروژه بخش خصوصی هم مشارکت داشتید یا نه واین خیلی بد است و توسعه شهر را معوق می کندولی در عین حال شش میلیارد در نظر گرفته ایم که برای احداث سینما ؛ سالن های نمایش و فرهنگسرا است . - بعضی اماکن تجاری و پاساژ ها از پشت در حال توسعه اند ، حالا استاندارد هستند ؛ تامین پارگینگ دارند ویا نه نهایتا ماده صد و تمام ( رانت ملک ارزان خریدن و تبدیل به طلا کردن و فروختن) ؟ شاید قبل از پاساژ ها و اماکن تجاری در آرامستان ها شروع شده بود ؛ ملکی را می خریدند و بعد چندین برابر می فروختند وبه نظر می رسد این یک آفت است والبته وظیفه شهرداری توقف وهدایت بسمت ماده صد است و تاکید می کنم نباید ساخته شود که برسد به ماده صد ودفاع اینکه سرمایه ملی است وگاها اختیارش از دست ما هم خارج می شودولی به شدت جلوگیری می کنیم. - در شهرداری اتفاقاتی افتادکه برای ساوه تلخ بودو این موضوع را با درک و اعتقاد به این می گویم که آبرو مهم تر ازنفس تخلف است و بردن آبرو گاها از قتل نفس هم بدتر است و قبول داشته ودارم نبردن آبرو از شفاف سازی مهمتراست واین پاسخ شما را سخت تر می کند و بدون طی شدن روال قانونی بردن آبرو خیانت به انسانیت است تا برسد به مباحث اسلامی که حرمت وآبروی انسان سخت گیرانه محترم است با همه احترام هر چه صلاح است در خدمتم والبته این نکته که اگر بود یا نبود خیلی از ما ها یک وجه است و اینکه نظام و مسوولینش را در راستای اسلام می بینیم مبحث مهم دیگری است و این بود ونبود از این جهت برای همه از فاعل و مفعول تا همه کسانی که داخل این گودبوده اند خیلی مهم است ؟ الان چون هنوز در حال بررسی است زیاد نمی شود سخن گفت ؛ و از روز اول گفتم دستگاه های متولی این امر هم تخصص کافی دارند و هم دلسوزی و دقت کافی را دارندو اوضاع را تحت نظر داشته و دارندبنابراین اظهار نظر از هر طرفی درست نیست واجازه بدید قضایا درست بررسی شودو ما به التهابات دامن نزنیم . و یک برداشت دارم کسانی که در انتخابات دروه پنجم با شعار تخریب شورا و شهرداری آمدند وتخریب کردندرای خوبی نیاوردندواین نشان می دهد مردم فضای بداخلاقی را نمی پذیرند و اتفاقا مردم می گویند بگذارید بررسی ها انجام شود و در صورت تخلف از من شهردار تا بقیه افراد باید تاوان اشتباهات خود را پس دهندو اگر شهردار شهر مرتکب اشتباه شده باید متناسب با تخلف یا اشتباه با زخواست و مجازات بشودو این قول را می دهم متناسب با اون حرف هایی که عده ای در شعارهای تبلیغاتی اشان بود و بعضا در سخنرانی هایشان بود یا در فضای مجازی مطمئن باشید خیلی خیلی متفاوت با اون چیزی است که بعضی ها سعی کردند الغا کنندولی همانطور که فرمودید هر نوع اشتباه ما و اصلا تخلف موضوع صحبت من نیست تخلف که باید رسیدگی شود ؛ حتی اشتباه ما مردم را بدبین می کندگرچه مردم با شرکت شکوهمند در انتخابات با خلق حماسه ای بزرگ ثابت کرده اند از تفکر بالایی برخورداربوده و هستند؛ ولی ما باید دقت کنیم با رفتارمان ذره ای خدشه وارد نکنیم . به امید حق در فرصت بعدی می توانیم بیشتر صحبت کنیم. - ساوه برای آنکه مشکل حاشیه شهرش حل شود نیازمند همکاری همه مسوولین هست؛ حاشیه شهر شبانه وروزانه در حال افزایش وساخت وساز است واقعا باید چکار کرد و شما بعنوان شهردارساوه با چهار سال تجربه چگونه باید با این سرطان برخورد کرد ؛ سه سال پیش پشت اداره برق چندساختمان بود وامروز یک شهرک شده ؛ در حاشیه شهرملاکانی هستند که مخصوصا بعد از انقلاب با گرفتن اراضی ملی یا همان منابع طبیعی با مشتی قوانین دست وپا شکسته شدن زارع و باغدار و امروز با فروش آنها با نبود قوانین یا عدم اجرا زمین های نازل را با صدها برابرقیمت بالاتر فروختند و سود کلانی به جیب زدندو امروز دولت ها ؛ شهرداری ها و مردم بومی ساوه باید تاوان آنرا بدهند در حالیکه این تاوان را فروشندگان زمین ها باید بدهند که هرگز چنین نشده و نخواهد شد ؛ وگرنه چند تا عکس هوایی همه سوء استفاده چیان را مشخص می کند و گاها همان ها شدند تعیین کننده انتخابات ها متاسفانه؟ با قسمت اول فرمایش شما که در سه سال اخیر افزایش داشته ایم موافق نیستم و اتفاقا در سه سال اخیر سرعت کم شده ؛ سال نود وسه عکس هوایی جدید تهیه شده و از املاکی که ساخت اشان جدید باشد جلوگیری می کنیم و در ماده صد عموما قلع بنا داده می شودو اگر با سرعت دو دهه قبل پیش می رفت الان رشد فیزیکی ساوه خیلی بیشتر از این ها شده بودمن دعوت می کنم یکبار در فرصت دیگری عکس هوایی قبل و بعد از نود وسه را ببینیم و حاضرم به اتفاق بریم ببینم و این را باهم می توانیم ببینیم ولی قبول دارم باید به صفر برسدولی اینکه چرا حاشیه شهر اتفاق می افتد بحث مفصلی است که باید در فرصت بعدی به آن بپردازیم ولی تا یک اراده همگانی نباشد اینکار خیلی سخت می شود و خوشبختانه همه مسوولین شهرستان این احساس نیاز را کرده اند ولی در فضای همدلی و دوستی شدید هست که میشه خیلی تصمیمات را گرفت الان فکر می کنم بعضی مسوولین شهر بخشی از انرژی اشان صرف مسائلی می شود که اگر در راستای هم باشد خیلی نتیجه بهتری می دهدیک مورد هم همین است که چرا حاشیه شهر درست شدو چرا باید شهر ما باید اینگونه رشد فیزیکی پیدا کند؛ از طرح در ماده پنج و توافق بامالکین بزرگ ؛ تفکیک و توافقات قانونی بر اساس اصول شهرداری گرفته که در این مورد ما مشکل داریم تا بحث نیاز به مسکن مردم ساوه ومهاجر پذیر بودن ما و شهرداری مگر چقدر توان داردو نکته دیگر آنکه شهرداری باید جلوگیری از ساخت وساز را با ابزار و روش هایی بگیرد که در شان و کرامت شهروندانمان نیست ؛ درگیری و اهانت به همکاران و شهروندان ما وصرف اینکه شهرداری باید جلوگیری ساخت وساز را بگیرد کافی است . یک عمده مالکی بیاد زمینی را خرد کند و در یک مشاور املاکی بفروشد و براحتی تفکیک کند وبفروشد و حتی مورد سوال هم قرار نگیردو بعدفردی که می خواهد بسازد می تواند آسیب آن به پرسنل شهرداری هم برسدو این زنجیره غلط دوباره ادامه می یابد.ننتیجه آنکه یک بنای غیر مجاز ، خشکه ساز سرهم می شود که زلزله سه چهار ریشتری هم آنرا تخریب می کند. - واگر چنین شود دولت و مردم بخاطر عدم انجام کار استاندارد با آسیب چند هزار میلیاردی مواجه می شویم ؟ بله نتیجه آنکه وقتی زلزله ای شش هفت ریشتری در ژاپن چند زخمی می دهد و در کشورما چند هزار نفر جانشان را از دست می دهندو وقتی جلوگیری می کنیم جلسات ملاقات مردمی و تجمعاتی در شهرداری انجام می شود و تهدیدات و اهانت هایی که به همکاران ما می شود و البته گاها انجمن صنفی کارگران ساختمانی از شهرداری گله مندند ؛ شما با این عزیزان صحب کنید؛ می گویند این شهردار و همکارانشان خیلی آدم های بدی هستند مارا از نان خوردن انداخته اندو آمار آنها حکایت از کم شدن ساخت وسازها داردولی در نهایت شهر چطوری باید رشد فیزیکی پیدا کند و این رشد با زلزله ساوه را با فاجعه مواجه می کندولی امیدوارم همه دست به دست دهیم برای مردمی که بسیار خوب هستند زمینه تفکیک مجاز و اصولی زمین هایی که دیگه باغ نیست و امکان برگرداندن به باغ نیست ودهه هاست خشک شده را بیابیم ویک جایگزین منطقی در نظر بگیریم . - و اگر قبلا انجام شده بود امروز با این همه مشکل روبرو نبودیم واز طرفی در آینده با آسیب و خسارات چند هزار میلیاردی مواجه نمی شدیم ؟ بله تفکیک قانونمند ودر حد وسع مردم باید امکان پذیر گردد؛ وقتی شهروند نمی تواند صدو هفتاد متری را بسازد می بایست بتواند با متراژ کمتر کارش را انجام دهد؛ کاهش کمتر تفکیک و حتی در صورت تفکیک غیر مجاز باغات را می شود تصاحب کرد و اگر یک مورد انجام شده بود امروزرا نداشتیم . من از شما تشکر می کنم و در روزهای آینده ادامه این مباحث را انجام دهیم .

در روزهای آینده گفتگوی مفصل در مورد مسائل شهرداری خواهیم داشت .

بازگشت به صفحه اصلی