ساوه سلام - پایگاه خبری رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فاجعه بزرگ قانون مالیات بر ارزش افزوده، متاسفانه در یک سال گذشته بالغ بر 70 میلیارد تومان درآمد شهر ساوه جذب استان شده است.

شهردارساوه حسینی: شهر ساوه به دلیل استقرار صنایع تبعات سنگینی مانند تخریب زیرساخت‌ها ناشی از تردد کامیون‌ها و ترافیک سنگین در مبادی ورودی شهر، ایجاد مناطق حاشیه‌نشین و آلودگی صوتی و هوا را می‌پردازد.

در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطرح شد گِله شهردار ساوه از کاهش درآمدهای شهرداری با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شهردار ساوه می‌گوید: در فاجعه بزرگ قانون مالیات بر ارزش افزوده، متاسفانه در یک سال گذشته بالغ بر 70 میلیارد تومان درآمد شهر ساوه جذب استان شده است. به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، شهرداری‌ها به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت و رفاه ساکنان آن شهر تشکیل شده است. ارائه امکانات و خدمات مطلوب به شهروندان به درآمد و امکانات مالی شهرداری بستگی دارد. شهرداری ساوه در سالیان گذشته یکی از پردرآمدترین شهرهای کشور به لحاظ دریافت عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده و اتکای حدود 70 درصدی درآمد ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی و استقبال انبوه‌سازان برای ساخت و ساز به شمار می‌رفت، متأسفانه با اجرای قانون ارزش‌افزوده در دو سال گذشته و نوسانات بازار اقتصاد، شهرداری ساوه در تأمین منابع مالی با چالش جدی مواجه شد، اما دیری نپایید که با به‌کارگیری مدیریت مناسب این بحران کمرنگ و در حال گذر است، به منظور بررسی وضعیت شهرداری گفت‌وگویی با سید مهدی حسینی شهردار ساوه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. فارس: شهرداری ساوه در دو سال اخیر دچار شوک اقتصادی چالش جدی در پرداخت‌ها شد، چطور این مسائل را حل و فصل کردید؟ حسینی: ساوه در سال‌های گذشته یکی از شهرهای قوی در زمینه اقتصاد بود، شهرداری ساوه هرگز دغدغه مالی نداشت و از محل ارزش‌افزوده درآمد خوبی کسب می‌کرد، اما با اجرای قانون برنامه ششم در عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده، دچار ضربه سنگین و بحران مالی در مجموعه مدیریت شهری و شهر ساوه شد. با وجود این شرایط مدیریت بحران جزو اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری ساوه قرار گرفت و با برگزاری جلسات تخصصی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود اقدامات لازم برای مدیریت بحران به وجود آمده، صورت گرفت زیرا هرگونه کوتاهی ممکن بود که تبعات سنگین و جبران‌ناپذیری را به شهرداری و شهر ساوه وارد کند. شهرستان ساوه در سال 1395 مبلغ 107 میلیارد تومان عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت کرد که متأسفانه در اجرای قانون جدید برنامه ششم توسعه کشور این عدد در سال 1396 به مبلغ 45 میلیارد تومان کاهش یافت که از زمان اجرای این قانون (ابتدای 96) تاکنون بالغ‌بر 70 میلیارد تومان درآمد شهرستان کاهش یافته و برای توزیع در سایر شهرها جذب استان شده است که البته بخش اعظم این فاجعه با تلاش و تدبیر همکاران در شورا و شهرداری طی چند ماه اخیر جبران شده است، به نحوی که میزان وابستگی بودجه شهرداری از 61 درصد در سال گذشته به 28 درصد در سال جاری رسیده است و تلاش‌ها برای جایگزینی منابع درآمدی پایدار و آغاز پروژه‌های بزرگ توسعه ادامه دارد. فارس:‌تنها راه گذر از بحران اقتصادی در حوزه مدیریت شهری چیست؟ حسینی: شهر ساوه به دلیل استقرار صنایع تبعات سنگینی مانند تخریب زیرساخت‌ها ناشی از تردد کامیون‌ها و ترافیک سنگین در مبادی ورودی شهر، ایجاد مناطق حاشیه‌نشین و آلودگی صوتی و هوا را می‌پردازد. اجرای قانون برنامه ششم توسعه و کاهش درآمد متأثر از قانون دریافت مالیات از محل ارزش‌افزوده، برای این شهر ناعادلانه است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نگاه برقراری عدالت، این قانون را تصویب کردند، این در حالی است که به شهر ساوه ظلم شده و اجرای این قانون نیازمند بازنگری، اصلاح و تجدید نظر است. تنها راه گذر از بحران اقتصادی در حوزه مدیریت شهری بهره‌مندی از منابع درآمدی جدید است و در این خصوص با موافقت شورای اسلامی این شهر در تصویب لوایح، مجموعه شهرداری ساوه توانست از بحران ایجاد شده به‌آرامی عبور کند. برخی رویدادها مانند اغتشاشات و اعتراض‌های مردمی در سال گذشته و نوسانات بازار دلار و ارز اجازه نداد تا این مجموعه بتواند به‌طور کامل سیاست‌های درآمدی جدید خود را اجرائی کند. فارس: وضعیت استقبال انبوه‌سازان ساوه از اخذ پروانه جدید چگونه است؟ حسینی: انبوه‌سازان سال گذشته با توجه به بسته‌های تشویقی تعریف‌شده استقبال خوبی در اخذ پروانه داشتند، در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته، 100 هزار مترمربع پروانه ساخت و ساز در این شهر صادر شد که این شیب در ابتدای امسال نیز ادامه داشت که متأسفانه با نوسان بازار دلار و ارز و افزایش قیمت مصالح ساختمانی با رکود در ساخت و ساز مواجه شدیم. بی‌ثباتی بازار دلار و ارز نیز در حوزه جذب سرمایه‌گذاران تأثیر بدی داشت به نحوی که علی‌رغم اعلام فراخوان، سرمایه‌گذار نتوانست قیمت مناسبی برای اجرای طرح‌ها ارائه کند و شهرداری ساوه نتوانست در حوزه فعالیت سرمایه‌گذاران به نتیجه برسد. بی‌ثباتی اقتصادی در سال جاری، هزینه‌ها را چندین برابر افزایش داد، به‌رغم این مهم، با مدیریت مناسب در پیگیری وصول مطالبات و تجدیدنظر در اخذ عوارض، شهرداری ساوه در چهارماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 12 میلیارد تومان درآمد بیشتری کسب کند. تضعیف آرامش اقتصادی ناشی از نوسان بازار دلار و ارز، افزایش 20 درصدی حقوق پرسنل و کاهش تاب‌آوری بازار و دریافت نقدی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی شهرداری ساوه در سال جدید است، هم‌اکنون با شناسایی منابع جدید درآمدی خواهیم توانست از این بحران خارج شویم. اتکا به درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده در بودجه امسال شهرداری ساوه به 28 درصد کاهش یافته در حالی که سال گذشته میزان وابستگی درآمدی به این حوزه 61 درصد بود. سال گذشته مشارکت شهروندی در بخش مدیریت شهری ساوه کمتر از 10 درصد بود که یکی از مهم‌ترین دلایل وابستگی شهرداری این شهر به سمت درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده بود. با مدیریت بهینه منابع و صرفه‌جویی در برخی از بخش‌ها در پایان سال گذشته همه مطالبات کارگری تسویه شد و 100 میلیارد ریال اعتبار نیز در حساب شهرداری باقی ماند. فارس: پرداخت عوارض نوسازی و پسماند از سوی شهروندان ساوجی به‌روز است یا خیر؟ حسینی: نرم‌افزار پرداخت عوارض نوسازی و پسماند از سوی شهروندان ساوجی در حال طراحی است تا شهروندان ضمن همکاری بتوانند به‌راحتی با گوشی هوشمند عوارض را پرداخت کنند. ماهانه هر شهروند به‌طور میانگین برای شهرداری ساوه 500 هزار ریال هزینه دارد، این میزان شامل ارائه خدمات و نگهداری شهر، آسفالت، فضای سبز و... است که هر خانوار باید سالانه حدود 20 میلیون ریال بابت عوارض پرداخت کند که این مشارکت در ساوه زیر 10 درصد است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی این رقم به 65 درصد برسد. در حوزه وضعیت رسیدگی به تخلفات ساختمان در کمیسیون ماده 100 نیز باید گفت کمیسیون ماده 100 با توجه به اختیارات قانونی، سهم بسیار مؤثری در کنترل و کاهش تخلفات ساختمان داشته است و معمولاً پرونده‌هایی که از تخلفات متعدد ساختمانی شامل اضافه تراکم در ارتفاع، پیشروی غیرمجاز در سطح، ایجاد مزاحمت برای همسایگان مجاور و ... برخوردار هستند باید جرائم و عوارض آن را پرداخت کنند. فارس: نظارت و رسیدگی به واحدهای تجاری که به‌صورت غیرمجاز احداث می‌شود، چگونه است؟ حسینی: مالکین واحدهای تجاری که به‌صورت غیرمجاز احداث شده‌اند اگر خودشان داوطلبانه مراجعه کنند، پرداخت عوارض آنان 30 درصد کاهش می‌یابد و پرونده با ضریب جریمه کمتری رسیدگی می‌شود. تراکم فروشی یکی از منفورترین درآمدها در حوزه شهری است، تراکم فروشی در گذشته با متری 30 هزار تومان در ساوه انجام می‌شد در حالی که در شهرستان‌های مجاور همانند زرندیه و اراک به ترتیب این میزان 7 تا 12 برابر بود. فارس: ساوه یکی از شهرها مهاجرپذیر است، برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ حسینی: ساوه به دلیل مهاجرپذیری و ماهیت صنعتی و رشد 5.8 درصدی سالانه جمعیت نیاز به مسکن ارزان با قطعات کوچک دارد، بیشترین قشر جمعیت این شهر را کارگران شامل می‌شوند که توان خرید بالائی در مسکن نداشته از این‌رو به مناطق حاشیه‌نشین روی می‌آورند و با سخت و ساز غیراصولی شبانه برای خود سرپناه ناامنی فراهم می‌کنند. تمرکز انبوه‌سازی بر نقاط مشخصی از شهر ضروری است، انبوه‌سازی می‌تواند در نقاطی از شهر متمرکز شود تا مردم بهتر از امکانات آن بهره‌مند شوند. همسو با اجرای قانون، برنامه‌هایی رو پیش‌بینی کردیم که روند این‌گونه ساخت و ساز با شیب بالا بسیار کم شد و در سال گذشته 10 مورد و امسال 7 مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق حاشیه‌نشین ساوه گزارش شد. 28 کیلومتر از معابر خاکی در مناطق حاشیه زیرسازی و آسفالت شده و توسعه سیستم حمل و نقل و احداث پارک محله‌ای در دستور کار قرار دارد.

بازگشت به صفحه اصلی