ساوه سلام - پایگاه خبری رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصاحبه اختصاصی با مهندس علی اصغر آرمیده مدیر عامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر

اکبررضا قراخانلو قائم مقام سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافردر این جلسه اضافه کرد انتقال شهروندان به ترمینال از میدان آزادی بصورت رایگان ، نمی تواند حتی با همکاری راهور موفق باشد مگر همشهریان همکاری کنند تا بتوانیم گامی همراه با اعتمادسازی حمل نقل برداریم و از طرفی همشهریان باید بدانند تاکسی های خطوط تحت نظارت هستند وهر گونه تخلفی را ما رسیدگی می کنیم ولی شخصی ها ارتباطی به سازمان ندارند.

مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافرمهندس علی اصغر آرمیده در ابتدای این مصاحبه توضیحات مدیر عامل سازمان در مورد آنچه مدتی است دراذهان عمومی مطرح شده است را می خوانیم . یکی از این موارد وضعیت کارتخوان ها ست که بزودی کارشناسی می شود وهر چه قاضی تصمیم گرفت همان را ما انجام میدهیم ولی تا آن موقع با همکاری تاکسیرانان استفاده از کارتخوان ها ادامه می یابد. در مورد وضعیت حمل ونقل عمومی تعدادی اتوبوس در حال رایزنی برای خرید هستیم وسازمان در سیستم حمل ونقل عمومی نباید بطور کامل همه چیزرا به بخش خصوصی واگذار کند وحد اقل بیست درصد را باید در اختیار خودمان نگه داریم . در تنظیف داخل وبیرون اتوبوس شستشویی داخل اتوبوس های خطوط توسط بخش خصوصی هر سه چهار ماه یکباراز جمله مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته ودر حال انجام است . خط اتوبوس رایگان از میدان آزادی به ترمینال راه اندازی شده تا مردم با این امکان راحت تر بتوانند به سفر بروند . در مورد تبلیغات روی اتوبوس معنفدیم تصویر جالبی ندارد و بزودی مونیتورهایی توسط بخش خصوصی جهت تبیلغات و توصیه های شهروندی نصب می شود که مبلغی هم برای رانندگان در نظر گرفته می شود ودر مورد تاکسی ها هم می توان ازمونیتور برای توضیح حقوق شهروندی و تبلیغات استفاده کرد ؛ که مبلغی هم به تاکسی ها تعلق می گیردواین مونیتور ها هم بسمت بیرون و هم بسمت داخل خواهد بود . اکبررضا قراخانلو قائم مقام سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافردر این جلسه اضافه کرد انتقال شهروندان به ترمینال از میدان آزادی بصورت رایگان ، نمی تواند حتی با همکاری راهور موفق باشد مگر همشهریان همکاری کنند تا بتوانیم گامی همراه با اعتمادسازی حمل نقل برداریم و از طرفی همشهریان باید بدانند تاکسی های خطوط تحت نظارت هستند وهر گونه تخلفی را ما رسیدگی می کنیم ولی شخصی ها ارتباطی به سازمان ندارند. در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانیم : علیزاده : تاکسی های چرخشی کم داریم وهمشهریان مسافر بین راه مشکل دارند ؟ مدیر عامل : تعدادی تاکسی در این مسیر ؛ حرکت می کنند ولی باید تقویت شود. علیزاده : آیا کلاس های آموزش شهروندی برای تاکسیرانان از جهت حقوق متقابل دارید ؟ علیزاده : آزمایش های دوره ای ، رانندگان چگونه است ؟ پروانه هر دوسال صادر می شود ، وباید در مورد عدم اعتیاد دقت بیشتری شود. تفاوت کار سازمان عمران ، با سازمان حمل ونقل در چیست ؟ در سازمان حمل و نقل بیشتر مباحث انسانی است واز این جهت کار دقیق تری است . مدیرعامل و قائم مقام سازمان درمورد سوالات توضیحاتی دادندکه می خوانیم: در بخش اتوبوسرانی ما دو برنامه داریم که یکی بازسازی است ودیگری خرید اتوبوس های جدید است که به ناوگان اضاقه می شود و اتوبوس های بخش خصوصی را بازسازی می کنیم وبصورت پایلوت و با تعهد مناسب بخش خصوصی ، در جهت ارائه خدمات به همشهریان می باشد که تعهد زمانی بخش خصوصی است . البته مذاکراتی با شرکت ها ی معتبر داشته ایم که با بازدید تخصصی ومحاسبه هزینه آن اتوبوس ها را ما بازسازی کامل کنند و در مقابل تعهد زمانی ادامه خدمات دهی مناسب از بخش خصوصی بگیریم البته با بازدید صاحب نظران و حتی خود بخش خصوصی پیمانکار این فرصت مهیا خواهد شد . در نمایشگاه با چند شرکت جهت خرید اتوبوس صحبت کردیم و کلیات کار می بایست با شرایط ما ، مثل برند بودن که امکان تعمیرش راحت تر باشد ؛ واصطلاحا خوش تعمیر باشد و همچنین مسائل مالی ما را درک کنند والیته تقریبا با یک شرکت از نظر برخی مسائل به توافق نزدیک شده ایم که از نظر فنی هم بسیار مطابق با شرایط شهرماست که منتظر پاسخ آنها هستیم که ده دستگاه را خردادماه سال بعد و الباقی را در ادامه در اختیار همشهریان قرار دهیم . علیزاده : در صورت خرید آیا می خواهید اتوبوس های جدید را در اختیار بخش خصوصی بگذارید؟ آرمیده : در حال حاضر دو دستگاه در اختیار داریم و سازمان نباید در مواقع خاص مثل همین مورد اخیرآسیب پذیر باشد بنابراین این اتوبوس ها را با حق بهره برداری در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم ولی واگذار نمی کنیم چون ما باید توان امان تقویت شود. ودرتوضیح بیشتر در مورد تبلیغات ما اعتقادی به تبلغات فعلی نداریم ما پیشنهادمان داشتن مونیتوردر داخل اتوبوس ها بسمت داخل و خارج و تاکسی ها پشت سر راننده است که علاوه بر آن تابلوها ال ای دی رونده هم می باشد که با توافق نهایی آنها را اجرایی می کنیم . کل تبلیغاتی که در این سیستم پخش می شود که از محل پخش سه قسمت تقسیم می شود که حق سازمان سهم ما در حقوق شهروندی در اطلاع رسانی توصیه های شهروندی هزینه می شود که از این طریق تعلق می گیرد ؛ ودوم مالکان تاکسی و اتوبوس وسوم خود بخش خصوصی نصب کننده است که در این موارد توافق کامل صورت نگرفته است که امیدواریم موفق به توافق شویم که البته در مرحله اول بصورت پایلوت اجرا می کنیم ودر صورت موفقیت در سطح کامل اجرا می کنیم ، ما مخالف تبلیغات روی اتوبوس ها هستیم ولی متاسفانه در حال حاضر در حال اجراست و اگر توافق صورت گیرد شهری زیبا تر خواهیم داشت. علیزاده :در مورد کارتخوان ها آخرین اخبار شما برای تاکسیرانان چیست ؟ ببینید تعدادی کارتخوان خریداری شده که تعدادی نقدا خریده اند و تعدادی با وام بانک خریده اند . که قراخانلو قائم مقام سازمان اضافه کرد: در آنزمان همه این مسائل حل شده بود و صحه گذاشته شده ولی مبحث مردم فاصله نقدی وکارت است وهمین فاصله مشکل شده است ورانندگان هم تمایل به دریافت نرخ هشتصد را دارند در حالیکه ششصد و خرده ای کارتخوان نرخ مصوب است . استفاده از کارتخوان برای تاکسی ها سود هم داشته است ؛ چون اکثرا مردم نقدی می پردازند و بعبارتی از نرخ مصوب بالاتر می گیرند واین دوگانگی نرخ بنفع آنها شده است که در سال آینده اصلاح و هر دو نرخ یکی می شود . آرمیده مدیر عامل سازمان افزود : در سال جدید نرخ یکی خواهد شد واین نرخ رند خواهد شد و اتفاقا اینبار تاکسی ها بدلیل نداشتن پول خورد سراغ کارتخوان می روند وما البته برای استفاده کنندگان از نفری که بالاترین استفاده کننده ها در بین مردم بوده , شارژ کد شهروندی رایگان انجام می شود و از طرفی تاکسی هایی که بالاترین نرخ کار کارتخوان را داشته بودند هم تشویق می شوند . مورد دیگر که توضیح آن در جلسه با تاکسیرانان داده شد سیستم کارتخوان ساوه است که آفلاین است و بعبارتی در این سیستم کارت پس از کشیده شدن نیاز به اینترنت یا رمز ندارد که سهولت عالی دارد و همه تراکنش ها در یک سیم کارت ذخیره می شود و در پایان کار به ایترنت وصل وبه بانک مرجع برای وصول ارجاع می شود و همین هم فاصله ای در بازگشت یک روزه بجز ایام تعطیل به حساب تاکسیرانان ایجاد می کند که اجتناب ناپذیر است واز طرفی کرایه و استفاده های دیگر در این کارت تعریف شده و حد اکثر شارژ سی هزار تومان است که اگر وفقود شد نگرانی سوء استفاده نداشته باشد. یکی از سوالات تاکسیرانان به برداشت وام بانک بصورت روزانه است که طبق تعهد در زمان وام دارد وروزانه صورت می گیرد . اما در عین حال تعدادی به گران بودن این سیستم اعتراض دارند که قاضی پرونده در حال رسیدگی است و تصمیم دادگاه برای ما محترم است ولی با همکاری تاکسیرانان در جهت رفاه مردم کار با کارتخوان ادامه می یابد تا قاضی رای را صادرکند وهمان برای ما اجرایی است وحتی بشخصه ما به حکم هم اعتراض نمی کنیم . نکته قابل توجه اینکه اپراتور در بازگشت گاها تاخیر در ایام تعطیلی دارد و در ایام معمولی بیست و چهار ساعته است وضمن آنکه میانگین کارت های شهروندی حدود پانصد تومان است که باید در جهت افزایش رغبت همشهریان ؛ تلاش کنیم . اکبر رضا قرخانلو قائم مقام سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافردر ادامه گفت : نرخ مصوب برای آنکه رند باشد اگر همکاری شورای تطبیق باشد این نرخ می تواند رند شود که تاکسیرانان هم معترض اند که نیازمند توجه شورای تطبیق است تا این اعتراض هم حل شود ونرخ سال جاری ما راحت قابل پرداخت باشد . آموزش شهروندی که فرمودید برای تاکسیرانان علی رغم آنکه اکثریت مقید هستندولی برای رشد و توسعه مناسب است ومی تواند بهتر باشد که پیشنهاد خوبی است که تیزری باید آماده شود ، که خاطرات تاکسیرانان از کمک هایی که به مردم کرده اند , یا داشتن شکلات در تاکسی ها برای یک بچه ای که گریه و بی تابی می کند و یا برای یک مشاجره که با یک صلوات ویک شکلات خاتمه می یابد الگو شود . علیزاده : ولی این مسائل بصورت اتفاقی است وبهتر است به طرف حقوق شهروندی متقابل حرکت کنیم . بله باید به سمت دعوت از مدرسینی که با قشر راننده کار کرده اند حرکت کنیم البته استفاده از پیشنهادات خود راننده ها هم موثر است . با تشکر از وقتی که برای درک متقابل سوالات همشهریان گذاشتید وبا آرزوی حمل ونقل بهتر .

بازگشت به صفحه اصلی